Hotel Romeo Roma / Zaha Hadid Architects
The classical interpretation of Rome as a palimpsest of architectural layers—Baroque buildings atop Renaissance and medieval structures, themselves atop their Roman predecessors—includes a final layer of verticality: ceilings of painted trompe l'oeil arches, heavenly vaults, and celestial chambers populated with ascendant saints, martyrs, and putti. From the very beginning of her career, Zaha Hadid sited her buildings in the air, floating buildings on shadow, light, and seams of space that lifted volumes above the ground, relating her work to another tradition—Rome's. Hadid, and the city's architects of the Renaissance and Baroque that preceded her, aspired to the air, the skies, and the heavens. In designing the hotel conversion of the Palazzo Capponi, on the Via di Ripetta, a branch of the city's Sistine Trident radiating from the Piazza del Popolo, Hadid and her team at Zaha Hadid Architects (ZHA) led by Paola Cattarin, started where Baroque architects ended their palimpsest—at the vaulted ceilings.
로마를 건축의 중층 구조(르네상스와 중세 건축물 위에 바로크 건축이 겹치고, 그 위에 로마 건축이 겹치는)으로 고전적으로 해석하면, 수직성의 최종층, 즉 트롬프 루이유의 아치가 그려진 천장, 천공의 둥근 천장, 승천하는 성인, 순교자, 푸토로 가득 채워진 하늘의 방이 포함된다. 자하 하디드는 경력의 시작부터 건물을 공중에 배치하고, 그림자, 빛, 그리고 공간의 이음새 위에 건물을 띄우고, 그 볼륨을 지상에 들어 올리고, 자신의 작품을 다른 전통, 즉 로마의 전통과 관련이 있었다. 하디드와 그녀를 앞두고 있는 르네상스와 바로크의 로마 건축가들은 공기, 하늘, 천국을 지향했다. 포폴로 광장에서 방사형으로 늘어나는 시스티나의 삼차로의 분기인 리페타 거리를 따라 있는 팔라초 카포니의 호텔 개조 설계에 즈음해, 하디드와 파올라 카타린이 이끄는 자하 하디드 아키텍츠(ZHA)의 팀은 바로크 건축가가 파린프세 즉, 아치형 천장에서 착수했습니다.
'자료' 카테고리의 다른 글
Hotel Nazuna Kyoto Higashihonganji (0) | 2025.02.06 |
---|---|
Pinnacle Mountain State Park Visitor Center (0) | 2025.02.05 |
Grassland Pavilion (0) | 2025.02.05 |
Koganeyu (0) | 2025.02.04 |
Komaeyu Public Bathhouse (0) | 2025.02.04 |